Alle i norsk fotball håper at Celtic vinner!

Blir «norsk fotball» bedre av at Rosenborg kommer seg inn i Mesterligaen?



Alle som teller i norsk fotball sier i offentligheten at de ønsker at Rosenborg spiller seg inn i gruppespillet i Champions League. Men mener de det, innerst inne? Jeg tror ikke det. Mer enn det - jeg er temmelig sikker på at alle i norsk fotball, utenom de som har tilknytning til Rosenborg, håper at Celtic slår ut RBKLerkendal neste onsdag.

For er det sånn at «norsk fotball» blir bedre av at Rosenborg får prøve seg mot Barcelona og Manchester United? Nei, «norsk fotball» blir ikke bedre. Rosenborg blir selvfølgelig bedre. Men er det bra for «norsk fotball»?

Svaret er nei.

Dette er selvfølgelig ikke Rosenborgs «skyld» - og tilhengerne av alle norske toppklubber ville juble om deres eget lag spilte seg fram i RBKs posisjon, altså med mulighet til å kvalifisere seg til den aller gjeveste turneringa i fotball.

Problemet ligger i systemet. Og da snakker vi penger. Ja, vi snakker utelukkende om penger. Om Rosenborg skulle greie å forsere de neste hindrene på veien mot Mesterligaspill, vil klubben være sikra noe sånt som 250 millioner kroner inn på konto. 250 millioner! Flere ganger budsjettet til alle andre norske toppklubber!

Så hva blir nødvendigvis resultatet? Dumt spørsmål. Rosenborg settes i stand til å støvsuge det norske spillermarkedet. RBK vil kunne kjøpe opp et helt landslag, og vel så det. Det begynner å bli en stund siden Nils Arne Eggen lovte at så ikke skulle skje ... Så skjedde, likevel. Og det vil garantert skje igjen.

Jeg skjønner at det bør ligge noen penger i potten til de lagene som gjør det best i europeisk fotball. Det er nivået som ødelegger hele greia. Alle forstår at det er det reine idioti når fotballspillere selges for en milliard kroner. Like idiotisk er det at den klubben som står igjen med CL-pokalen i hånda får en milliard i premie. Og like idiotisk er det at de som kommer inn i gruppespillet kan forvente en kvart milliard inn på konto.

Økonomisk sett er fotballen ute i et fullstendig ødeleggende uføre, og en dag vil bobla komme til å sprekke. For paradoksalt nok fører pengegalloppen til at alle i norsk fotball innerst inne ønsker at Celtic vinner på Lerkendal. Fordi 250 millioner inn på RBKs konto er med på å ødelegge norsk fotball mange år fram i tid.

Som sagt - dette er ikke Rosenborgs skyld. Men noen i UEFA-familien må gjøre noe med dette systemet. Jeg har så langt ikke hørt et høyrøsta NFF.

Senk premiepotten med 90 prosent. Da vil også jeg heie på Rosenborg i Europa.

 

85 kommentarer

28.07.2017 kl.14:18

Har pipa fått en annen lyd om det var Vålerenga som var i samme situasjon mon tro?

Leif

28.07.2017 kl.14:21

Glimrende!

Ingen fra the establishment i norsk fotball vil tørre å si åpent at de er enige i dette.

Men hva har Rosenborg egentlig i CL å gjøre? Kommer garantert til å tape alle kampene og gjøre oss alle flaue.

Brynjulf

28.07.2017 kl.14:29

Dette er tull fra ende til annen. Å argumentere mot deg er unødvendig. Du har fått to røde kort og har dermed mistet retten til noen gang å skrive om fotballrelaterte saker.

Makan

Zalo

28.07.2017 kl.14:29

Hei

Helt enig i at det er altfor mye penger i fotball og andre sporter. Men kan ikke huske jeg så deg kjempe den lille klubben sak. Da Vålerenga fikk tildelt tomt for å bygge stadion. Totalt blir det vel et par hundre millioner kommunen ga fra seg. Hva alle de andre idrettslagene i Oslo. Er sikker på at rustad, Heming, Kjelsås , Årvoll , Holmlia og mange mange flere kunne tenkt seg bare en brøkdel av det VIF har fått. Så fei for egen dør før du kritisere en klubb som har tjent pengene selv fordi de har hvert gode

Anonym

28.07.2017 kl.14:32

For noe tull. Om et norsk lag er mye bedre enn de andre, må de som ligger bak heve seg. Om så Rosenborg støvsuger markedet for de beste spillerene må klubbene produsere flere og bedre spillere for å kompensere. Resultatet blir en hevet liga. Men istedet trakter altså toppene etter dårlige resultater slik at Jantenorge skal slippe at en klubb skiller seg ut. For et molbo land. Ikke rart landslaget sliter

Hector

28.07.2017 kl.14:33

Leif, selv om RBK taper alle kampene vil de få mer erfaring mot de store og slags trening for å bli enda bedre, samt vil de tjene enda mer penger til å forsterke med bedre spillere enn de har pr dags dato. Derfor vil alle Celtic vinner for RBK vil bli styrket i alle faser og muligens vinne Eliteserien flere utover. Kjedelig for noen, ikke sant?

Rolf

28.07.2017 kl.14:47

Du bommer kjære lyn supporter

Thomas

28.07.2017 kl.14:48

HR. Rønsen, var det ikke sammenheng mellom Rosenborgs suksess og landslagets suksess på 90-00-tallet? Hvis RBK blir bedre, hever de andre lagene seg. Det må være lov å være god, både sportslig og økonomisk. 😊

28.07.2017 kl.14:48

Utrolig bra innlegg. De som skriker imot, klikket seg inn fordi de holder med Rosenborg. Det gagner ikkje favorittlaget ditt om du ikkje holder med Rosenborg. Ferdig arbeid. Punktum.

Derfor, som Brann fan, så håper eg selvfølgelig at Celtic går av med kakestykket. Rosenborg får nå likevel spise smulene i Europa League.

Geir Magne

28.07.2017 kl.14:49

Hva er nå dette for noe tull? Jeg er langt ifra Rosenborgsupporter, og nesten uansett hvilket norsk lag Rosenborg spiller mot i Eliteserien eller cupen, så heier jeg på motstanderen (unntaket er Arendal, for de som lurer).

Men når det er snakk om spill i CL eller EL, da håper jeg Rosenborg vinner. For selv om det vil bety 250 mill inn i kassa for dem, så betyr ikke det at de vil støvsuge det norske markedet, for de fleste norske spillerne er ikke gode nok for et Rosenborg som spiller CL. Og det vil som regel bety millioner i kassa til andre norske klubber de gangene Rosenborg finner norske spillere som er gode nok.

Suksess i Europa for ett lag betyr også at Norges seeding blir bedre og det vil bli mulig for flere norske lag å spille om plass i EL eller CL. Går vi tilbake til Rosenborgs glanstider i Europa, så hadde Norge i noen år to lag som fikk spille kvalik til CL, og totalt 5 lag som fikk prøve seg i Europa.

I Eliteserie og cup, må gjerne Rosenborg få fiasko, og særlig i cupen 9. august.

AMM

28.07.2017 kl.14:50

Du har jo peiling på Stones og annen musikk, men å vise missunnelse og vrøvle sånn hadde jeg ikke forventet av deg. Ta deg heller en kald en og hør på Mick's siste:

https://www.youtube.com/watch?v=rYw6FxEGDCY

og

https://www.youtube.com/watch?v=98gj0z0RkXE&spfreload=10

Arve

Frode

28.07.2017 kl.14:51

Makan til klovn! For en lite gjennomtenkt kommentar. Tankegangen som fremkommer her er delvis årsaken til at norsk fotball er som den er.

klm

28.07.2017 kl.14:56

Skal vi gjøre det slik at ingen lag prøver å kvalifisere seg til europa,men bare heller holde oss til eliteserien? Er jo egentlig det du mener. Men tonen hadde vel vært anderledes hvis VIF hadde gjort det. Det er bare bra hvis RBK faktisk gjør det bra, og hva så hvis de taper? Da har de fått mer erfaring, og kan lykkes senere. Det hjelper faktisk norsk fotball. De lagene som ligger bak, er da faktisk bare nødt til og bli bedre. Eller skal RBK gjøre det dårlig på kampene med vilje....? Em å vm kvalikken bør vel norge holde seg unna? Siden de sikkert taper alle kampene i gruppespillet å driter ut sånne som deg? God bedring!

Supporteren

28.07.2017 kl.14:57

Selvsagt ville alle andre supportere vært i ekstase om deres lag hadde vært i den posisjonen som RBK er i nå. Men ingen ville krevd at andre supportere heier på oss av den grunn. Det tullet som norske "fotballeksperter" sier nå, om at det er bra for norsk fotball... er ren og skjer BULLSHIT! Det er bra for RBK ja, og kanskje vi en gang kan få en ekstra plass i det gjeveste selskapet (selv om dette nå er klin umulig sammenlignet med tidligere).

Resultatet blir da enda en endeløs rekke med seriemesterskap til Rbk. Større seire (noen som husker 10-0 mot Brann?). Det er sikkert veldig veldig gøy for alle som heier på Odd Jr. (Rbk kalte seg faktisk for Odd helt i begynnelsen), men veldig kjedelig for resten. Og sist men ikke minst, mer penger, bedre spillere enn konkurrenten, enda mere penger, og enda mere penger.

Avstanden i Norsk fotball kommer bare til å bli større og større hvis Rbk kvalifiserer seg for Champions League. Men er neimen ikke sikker på at det samme skjer hvis et annet norsk lag gjør det, nettopp fordi Rbk allerede har et toppnavn i norsk målestokk!

Å påstå noe annet er bare tull!

Torgeir Nerland

28.07.2017 kl.15:00

I prinsippet enig med Rønsen. Men holder ikke han med med den mest kommerse og rikeste fotballklubben i verden nemlig Man United? Double standards...

Lars

28.07.2017 kl.15:01

Makan til heliumhode.... Dette er kanskje årets dummeste innlegg. Hvis du skal angripe noe mht. pengesummer, så stikk hodet opp av sanden og se på Fredriksen, Røkke, Moen osv... Det er enda verre, da dette er penger som ikke kommer fra idretten en gang. Nei, hold deg til musikk du, og ikke kom med surmaga innlegg som er tuftet på misunnelse.

Svein Larsen

28.07.2017 kl.15:02

Hvem pokker har løftet på den steinen Arild Rønnsen lå under???? Denne figuren har pratet tull siden han kunne prate, og da mener jeg seriøst tull. Må slutte å la slike få et talerør utad for sine merkverdige tanker. Nei Rønnsen, kravle tilbake til AKPml kompisene dine, der det er mørkt og rått.

Olav

28.07.2017 kl.15:06

Vil bare si at med denne pessimistiske innstillingen er det ikke rart norsk fotball er som den er. At RBK får penger og bruker de pengene i Norge fører også til at andre klubber får penger og kan investere. Alle som har spilt fotball på høyere nivå vet at jo vanskeligere motstand, jo mer øker man sitt eget nivå. Det er kun bra med CL til Norge, uansett lag. Hilsen en Sogndal fan i Bergen.

Alexio

28.07.2017 kl.15:09

Kåre Ingebrigtsen være måten virket arrogant. Ikke rart at han ikke populær. En trener som ikke full ut utviklet må være saklig og ydmyk samtidig. Hjelpetrener Erik Hoftun er å foretrekke på grunn av sin temperament. Joda, en trener skal være tydelig, samtidig med må passe på Fair-play er i orden.

Kåre er ikke det i nedgangstid. Latterliggjøring av motstandens hjemmebane. Etc, Ikke en god reklame for en stor klubb som RBK med eneste særstilling i norske fotball. Samfunnsmessig mobbing og selv hevdelse tolereres ikke for en trener som er på lærling stadiet. Nils Eggen gjorde akkurat det med resultater i hånd. Derfor man vil ikke støtte RBK lenger. Ikke minst klubben ikke har lenge monopolet på utlandsproffe springbrett. Alle klubber pr dags dato kan levere varene i utlandet uten hjelp fra RBK, som sin glanstid.

NB: Ikke rat at Kåre fikk kjeft fra Styreleder Ivar Koteng for dårlig oppførsel mot en spiller. Etter Celtic uavgjørt mannen er tilbake på samme modus igjen. Ved å kritisere alle som trodde ikke på RBK. RBK skal være glad at ligaen på fotball øya, har ikke startet. Og nøkkelspillere fravær bikket til RBK fordel. Returkampen ikke spilt. Og treneren skulle fokusere på det enn å kaste bort energien.

Mr.B

28.07.2017 kl.15:10

Strålende Hr Rønsen, 100% enig med deg her. Det du kommer med er jo bare rett og slett fakta. Go Celtic.

Anomyn

28.07.2017 kl.15:12

Torgeir Nerland: dersom mr Rønsen holder med man utd, er det selvsagt et stort minus i boken min.

Han skal ha respekt for et bra innlegg om norsk fotball, men har aldri hatt respekt for man utd supportere. Og kommer heller aldri til å ha.

Nå fikk eg sagt det og :D

Heia Penger

28.07.2017 kl.15:21

Om man forholder seg kun til pengene... Det skal uansett deles ut ca. 250 millioner til en klubb som kvalifiserer seg. Så det er da bedre at dette havner i en annen fotballnasjon og klubb enn Norge? Dette styrker norsk fotball?

Hvordan henger det på greip?

asgeir hatlen

28.07.2017 kl.15:21

Det er litt flaut å lese ett sånt innlegg fra en som jeg trodde var en fotball elsker.

forrige runde RBK klarte dette, så klarte Molde det også etterhvert. Ett slikt resultat vil kun vise at det er mulig å skape god fotball i Norge. Bra du ikke har makt i klubbsammenheng!! håper alle klubber og trenere på toppnivå i norge svarer deg med at dette var ett flaut innlegg og viser kun en side av god gammeldags Avunjsjuke :)

Måtte vi heller om noen år ha 4-5 klubber som klarer dette hvert år pågrunn av at andre går oppveien og viser vei.

28.07.2017 kl.15:29

Etter å ha lest 90 % av kommentarene så vil jeg bare si at dere er helt rå på å vri om alt som blir skrevet. Tul de fleste av dere så anbefaler jeg å lese engang til.

Adrian

28.07.2017 kl.15:29

Idiot, hvor lav intelligens har du?

harald toth

28.07.2017 kl.15:29

dette er janteloven på sitt beste,ps jeg er godset fan

Mortjako

28.07.2017 kl.15:31

Dummeste artikkelen jeg har lest på lenge - hadde den vært postet senere i dag hadde jeg vært sikker på at den var skrevet i fylla.

Senke premiepotten med 90%.... Hva skal de gjøre med pengene da? Det er store inntekter på dette nivået, fra reklame og Tv rettigheter - og disse pengene skal selvsagt deles på de som deltar, klubbene.

Å mene at RBK ikke fortjener disse pengene er på samme nivå som å være misunnelig på at naboen har en finere bil.

Ja, RBK får et økonomisk forsprang og ja, de kommer til å bruke mer penger på å kjøpe gode spillere - men det må gå an å glede seg over at noen lykkes, selv i sitt eget land.

Som RBK supporter gledet jeg meg over at Odd gikk opp til 1-0 i går, og ble skuffet når de tapte 2-1 - men håper de lykkes hjemme.

Det er ekstremt bra for norsk fotball at klubber hevder seg internationalt, og at det kommer store penger inn til klubbene er også ekstremt bra. Får en eller flere klubber mer å rutte med så drypper det litt nedover i systemet også - til beste for norsk fotball.

28.07.2017 kl.15:34

For norsk fotball blir nok SÅ mye bedre av at ingen av topplagene får matchet seg mot lag fra bedre ligaer. Vi har flere lag som prøver seg, og all erfaring er god erfaring, noe som er med på å heve standarden også hjemme.

Egil

28.07.2017 kl.15:40

Rønsen, schærpings.

ÆRRBEKÅÅ har tjent grynan dine sjøl. Det e mer enn man kan si om brorparten av lagene i eliteserien. Økonomisk doping. Senest no VIF som fikk en stadio av kommunen. I tillegg har de rike onkler en mass.

RBK (eller et hvilket som helst annet lag)i CL/EL fører faktisk til en vesentlig nivåheving i norsk fotball. Det gjorde det for 25 år siden, og vil gjøre det igjen.

Det er riktig som det ble sagt her inne, at knapt nok noen av konkurrentenes spillere er gode nok til å HEVE et lag som skal spille i sluttspill. Skulle det skje, vil prisen på spilleren økes med 2-3 gangen, noe som vil hjelpe godt på økonomien til selgende klubb. Andre lag i eliteserien blir bedre av å spille mot bedre motstand, spiralen snur og nivået heves.

Misunnelsen osv. er grenseløs. Det skulle bare mangle at ikke alle i Norge heier på et hvilket som helst norsk lag i Europa. Dro faktisk selv til Molde i 99(?) da de spilte mot Olympiakos og RM. Og jeg er ikke MFK-fan.

Neste gang er det kanskje ditt lag? Greit da med bred støtte og ikke kun 5000 sure østlendinger på Valle. Vi som er glad i norsk fotball ser nok litt ut over bydelsgrensene og ser helst at 3-4 lag til øker nivået sitt og blir med på neste opptur.

Suksess for f.eks. RBK er en garanti for, og starten på dette.

God bedring....

28.07.2017 kl.15:40

Tre på deg nisselua og rull under en stein :-)

Meningsløst innlegg fra en VIF og ManU supporter. VIF får kommunal støtte og bistand uansett hvordan de surrer. De andre Oslo-lagene må derimot ned i sumpa og bygge seg opp for egen maskin. Gir også bort talentene til VIF... Uten kommunen, Skeid, KFUM, Kjelsås og andre klubber så hadde ikke VIF hvert verdien av gulvmoppen engang.

Er overhodet ingen RBK supporter, men må se større på det en din trangsynthet.

RBK er ingen storklubb utenfor Norge, men de tør å prøve. Ta heller opp kampen for å bedre norsk fotball..

Ingen blir bedre av kun å møte dårlig motstand.

Øyvind

28.07.2017 kl.15:40

Hva er dette for noe vrøvl.

Så Rønsen mener det er bedre at lagene utenfor Norge får mer penger, og det vil gjøre norsk fotball bedre? Hvis en spiller i Norge er i nærheten av landslaget, er det vel først og fremst ikke RBK som henter spilleren, men ett eller annet lag i Belgia eller Nederland.

Marit Bjørgen skal vel da heller ikke få smurning på skiene fordi det vil gjøre norsk kvinnelangrenn kjedeligere. Gi meg ett eksempel på at et lag eller utøver som har gjort det bra, og dermed ødelagt for idretten i Norge. Har ikke norsk damehåndball holdt seg på internasjonalt toppnivå blant annet på grunn av Larvik.

Så det beste for norsk fotball er at lagene samler seg i bunn i stedet for å strebe oppover. Ut fra publikumstatistikken er vel kampene som RBK spiller rundt om i Norge noen av de best besøkte. Kanskje nettopp fordi det pt. er det beste laget i Norge, og det er er spennende hvordan ditt lokale lag klarer seg mot de beste.

Så kan jeg være helt enig i at det er helt meningsløst hvor mye penger det er i internasjonal fotball, men slik er nå ståa. Det er jo også en viss sammenheng mellom premiepenger og prisen på spillerne. Hadde premiepengene blitt redusert med 90 %, hadde vel også prisen på spillerne senket seg noe, og Rosenborg ville fremdeles være forholdsmessig like overlegen økonomisk. Synes også det er en forskjell på penger som skapes gjennom sportslige resultater og oppmøte på stadion, fremfor penger som blir "gitt" av noen rike onkler (Hei Trøim, Røkke og Gjelsten)

og ja- jeg heier på Rosenborg.

Øivind

28.07.2017 kl.15:41

Håper jo det beste for norsk fotball. Går RBK til CL spill vil dette gjøre norsk fotball synlig igjen. De får penger ja og misunligheten blomstrer. Det de andre laga må passe på så er å ikke gå i samme fella som sist for å holde følge med de, bruke i penger de ikke hadde. Hvor mange gikk ikke skia av seg sist

Geir-M Punnerud

28.07.2017 kl.15:42

Herregud,for en idiot. Typisk av en Vålerengasupporter. Sjalu og missunnelig. Hele verden vil vel at Vålerenga ALDRI

kommer seg til CL

Jon Petter Kristiansen

28.07.2017 kl.15:45

Tar poenget ditt, men nå som RBK ikke har deltatt på de 10 siste årene har vel også norsk forball inkl landslaget ligget nede. På 90 tallet da RBK deltok flere år på rad var også faktisk Norge ranket som nr 2 i verden. Tror faktisk vi trenger et lokomotiv i norsk fotball hvor de andre lagene kan måle seg opp mot. Forhåpentligvis vil også landslaget tjene på dette. Jeg er ingen RBK patriot men ønsker jo at Norge igjen skal kunne markere seg på fotballkartet

Rune

28.07.2017 kl.15:46

Til alle dere som sier dette er tull vil jeg nevne to navn:

Azar Karadas

John Carew

Så får dere tenke litt selv.

Utrolig mange tullete kommentarer her.

Loometyven Ibba

28.07.2017 kl.15:49

Her skinner det virkelig lite lys inn... Slik gjengrodd tankegang hører hjemme blant mannen i gata som ser to fotballkamper i året men uttaler seg som han var Morten Langli. Hvorfor ikke bare bremse utviklingen her i Norge, så lar vi resten av Europa stikke avgårde, slik at vi slipper at Rosenborg kjøper et par profiler i Eliteserien. Jeg har ingen dyp rot i noen Norsk klubb, men håper så klart på CL på norsk jord. For noe patetisk oppgulp.

PelleProff

28.07.2017 kl.15:50

Selvsagt har Rønsen rett i dette.

Det er kun RBK som blir bedre og rikere. Vi så alle hvordan det gikk når RBK jevnlig kvalifiserte til CL på 90-tallet.

De vant Tippeligaen 13 år på rad. Kjøpte opp de beste spillerne til Brann, VIF, LSK osv osv.

Norsk fotball har vel aldri vært kjedeligere enn i disse årene?

Jeg syntes ihvertfall at det var ekstremt lite spennende når man visste hvem som vant Tippeligaen før første runde var spilt...

Eneste spenningen knyttet seg til om RBK ville gå på en smell i cupen!

Slike tilstander vil vel ingen ha tilbake? Bortsett fra en gjeng oppe i bartebyen selvsagt...

Tim

28.07.2017 kl.15:52

Jantelovbambus! Skal man bremse utviklingen til RBK da? RBK kjøper seg ikke bare til suksess. De har igjennom tiår bygget et godt apparat som bidrar til lokalsamfunnet og utvikler nye talent. Utfordringen må jo være for andre klubber å gjøre det samme. Men hvis man drives av misunnelse, så bygger man ihvertfall ikke god fotballkultur!

arild bauge

28.07.2017 kl.15:55

Arild Rønesen idioti

28.07.2017 kl.15:55

For noe sprøyt

Andreas

28.07.2017 kl.15:58

Er litt enig at vi får inn alt for mye penger,men det jeg ikke skjønner er at hvor ble denne klagingen av når Molde og Vålerenga ble stappa inn med penger ifra rike onkler. Rosenborg har mye penger pga de har jobbet for å få de. Ikke fått de fra sponsorere.

Norsk fotball supporter

28.07.2017 kl.15:59

Samme leksa hvert år. Hvem skal få norge i Europa utenom rBK? Mange har prøvd å ingen har lyktes. Historieløst og patetisk av Rønsen

Magnus

28.07.2017 kl.16:02

RBK vinner da serien uavhengig av om de kommer til CL eller EL, og helt sikkert om de ikke skulle komme ut i Europa også. Det eneste som er avgjørende for at norsk fotball forbedres er at pengene kommer inn til klubbene, og at norsk talentutvikling blir bedre, samt seriestrukturen endres til å inneholde 'høy kvalitet' fra topp til bunn. RBK til CL er noe norsk fotball sårt trenger, og amatørklubber som KFK er noe norsk fotball bør unngå å ha i toppen.

Gjermund Almaas

28.07.2017 kl.16:03

Stakkars Rønsen og likesinnede! Skulle Rosenborg gå videre, vil det være en inspirasjon for andre norske klubber! At Rbk hadde støvsugd for beste spillere, er jo ren og skjær løgn. Vi må jo glede oss over suksess for Rbk! Det finnes Rbk-fans over hele landet!Vi er flere her i Solør også!!

Terje

28.07.2017 kl.16:05

Det viser seg at mange mener vi ikke burde ha et lag som Rosenborg, alt for god i Norge.

Daniel

28.07.2017 kl.16:05

Dersom Rosenborg kommer til CL vil dette styrke Rosenborg direkte hva gjelder omdømme og økonomi. Den naturlige effekten av dette er at Rosenborg blir et bedre lag og med større muligheter til å hente inn spillere fra andre norske klubber som ellers ville foretrukket utlandet som eksempelvis Mathias Normann og Kristoffer Ajer. Dette gir de beste norske spillerne en bedre utviklingsarena som igjen vil gagne det norske landslaget.

Ja, skillet ned til de andre norske klubbene vil bli større på kort sikt, men det gir også de andre klubbene et referansepunkt inn mot europeisk motstand og med europeisk suksess for Rosenborg over tid vil det også åpne seg flere europeiske plasser fra den norske eliteserien.

Hvordan et norsk lag med suksess skal være negativt for utviklingen av norsk fotball sliter jeg fryktelig med å se. Er kanskje gøyere å se eliteseriens beste spillere dra til FCK og Malmö?

Magnus

28.07.2017 kl.16:12

Kan godt forstå bekymringen. Det er ikke så spennende om man vet hvem som vinner.

Likevel må vi også erkjenne at aldri har landslaget vært så bra som under RBKs storhetstid. Det å kunne samle de beste norske spillerne på ett lag, som jevnlig får prøvd seg ut i Europa, vil både føre til høyere kvalitet på de spillerne, større eksport av norske spillere til større klubber, og totalt sett flere gode norske fotballspillere. Jeg personlig mener det største, realistiske forbedringspotensiale i norsk fotball ligger hos landslaget.

Richard

28.07.2017 kl.16:20

Kunne ikke vært mer enig med Rønsen. Perfekt fremlagt, spør dere meg.

Personlig er jeg Brannsupporter, og blir ofte kritisert fordi jeg åpnebart ønsker RBK all mulig ulykke i Europa. "Bra for norsk fotball", hører jeg. Vi bør altså ønske oss tilbake til de herlige 13 år da RBK vant serien på rad.

Veldig bra, Arild

Ballahl

28.07.2017 kl.16:30

Først må du få deg med all fakta.

RBK er ikke sikret CL etter å ha slått ut Celtic, så ro deg ned.

Om så måtte vil skje vil et siste hinder være i veien.

Og Hvis RBK noen gang igjen kommer inn i Champions Leauge så må de ikke være dumme nok til å kjøpe et norsk landslag.

2 grunner til det.

1) Norske spillere er for Dårlig

2) Norske spillere er altfor dyre i forhold til kvalitet.

Sist RBK var i den posisjonen gjorde de samme tabbe, kan ikke finne på å gjøre det igjen.

Jan Arne Fagertun

28.07.2017 kl.16:35

Helt enig, la oss samles i bånn!

Spelaren

28.07.2017 kl.16:39

Arild har selvsagt helt rett.

Torkel

28.07.2017 kl.16:39

Snakk for deg sjæl din lille apekatt.

Danyel

28.07.2017 kl.16:41

Er det bedre med ingen norske lag i Europa da!? For at forskjellen her hjemme ikke skal bli så stor.

Så blir det heller større nivå forskjell fra de Norske laga å til de Internasjonale lagene !?

Hmm.... jeg vil alltid at de Norske laga vinner kamper i Europa.

Joachim

28.07.2017 kl.16:54

Misunnelsen er en større drift enn kjønnsdriften. Dette er denne artikkelen nok et bevis på. Hvordan skal norsk fotball utvikles hvis ikke vi kan heie frem og bygge opp lag som kan hevde seg blant de beste? Blir som å insistere på treski når resten av verden har byttet til glassfiber. Skjedde vel i Norge det også... Jeg er ingen RBK fan. Elsker Godset. Likevel håper jeg RBK kommer videre, så blir det kanskje litt trykk på landslaget igjen...

Marius

28.07.2017 kl.17:02

Det norske landslaget er avhengig av ett eller flere norske klubblag som regelmessig spiller europa-turneringer.. Kvaliteten i laget/ene blir høyere av bedre matching, som igjen gjør norske spillere blir bedre og selges til større utenlandske klubber hvor de blir enda bedre, og på den måten er med på å heve landslaget.. Regner alle nordmenn også er supportere an det norske landslaget?!?

Dag Rasmussen

28.07.2017 kl.17:06

Huff og huff, Arild Rønsen. Dette var skrale saker fra en ellers skarp penn.

God bedring.

Anomyn

28.07.2017 kl.17:33

Kem honen er det som snakker landslaget hele tiden. Eg er mer interessert i klubblaget mitt enn i landslaget. JA, det er bra for landslaget om RBK får en halv milliard på konto.

Men NEI, det er ikkje bra for for eks BRANN, VIF, VIKING, SANDEFJORD og lignende lag i Norge dersom Rosenborg får massevis av penger.

De andre lagene og supporterne til disse lagene, får vel ingen glede av at Rosenborg starter maskineriet sitt igjen. No har Tippeligaen blitt jevnere, og det går faktisk an å drømme om seriegull igjen.

Men dersom Rosenborg på nytt kan begynne å kjøpe de norske spillerne for 10-15 millioner, og selge de videre for 50-75 millioner, da gleder det ingen andre klubblag enn RBK sine.

For meg som Brann-fan, er det ingen glede i å se RBK vinne kamp etter kamp.

Og JA, det er som med naboen din. Det er ikkje snakk om å være misunnelig på at naboen har finere bil enn deg. Men ka honen bryr det deg om naboen har 10 eller 25 millioner på bok. Du gidder jo ikkje å bruke dine ressurser for å øke forskjellene.

Korfor skal eg aktivt heie fram et RBK-lag, sånn at eg seinere får færre gleder med laget mitt i årene framover.

HEIA CELTIC :)

Arvid Wilkensen

28.07.2017 kl.17:47

Det vil være flott om Rosenborg går til gruppespelet.Det er vel dette enkelte andre tippeliga lag drøyme om og aldri klare. Trur Dei fleste håper på RBK til veka. Ta heller lærdom av kva RBK gjere

.

Mvh

Vestlending😄

Vasco Da Gama

28.07.2017 kl.18:12

Jeg er ikke helt enig. At Rosenborg gjør det skarpt internasjonalt vil føre til mer koeffisient nasjonalt, der Eliteserien på sikt kan ha enklere vei til å kvalifisere seg til Europa. Dette åpner for muligheter. Odd Grenland kan sensasjonelt ta seg til Europa League og innkassere en plass mellom 50-75 mill. Pr dags dato er ikke Rosenborg gode nok i CL, men det vil være gull verdt for Norsk fotball sett med norsk fotball.

28.07.2017 kl.18:20

Helt enig 👍

Truseløs

28.07.2017 kl.18:21

Rønsen treffer spikern som vanlig. Det er krise for norsk fotball om RBK går videre.

250 mill, fyller opp laget med random spillere fra utlandet, spe på med 2-3 lokale trøndere. Som RBK har sagt alt for mange ganger, norske spillere er for dyre i forhold til kvalitet. Får dem mye pæng handler de bedre spillere utenlands og stikker en falukorv i tunnelen til samtlige andre lag i TL.

28.07.2017 kl.18:31

Ser det er pengene som plager deg Rønsen. Men det må da være bedre å klare å finansiere en klubb gjennon sportslige prestasjoner kontra å ha sugerør nedi lomma på rike onkler og tanter og selv da ikke oppnå særskilt gode prestasjoner.

Nicolas

28.07.2017 kl.18:50

For å si det sånn, så fikk jeg bakoversveis når jeg leste denne artikkelen/innlegget. Er jo helt meningsløst å ønske at et lag som Rosenborg ikke kvalle til cl pga pengepotten som venter hvis de når gruppespillet. Hvordan hadde pipa vært hvis lag som VIF, Brann, Molde eller Odd hadde klart noe lignende på slutten av 90-tallet og tidlig 00-tallet.? Rosenborg har ved hardt arbeid opparbeidet seg en betydelig økonomi ved spill i Europa. Norge har de siste 10 året slitt med å få lag med i e-cupene, er dette grunnet økonomi? Heller mangel på satsning av unge norske spillere osv. Hver eneste gang norske lag er med i kvaliken håper jeg at de skal klare å kvalifisere seg til e-cupspill grunnet international motstand og pga trygger økonomien til klubben. Siste 10 året har det vært få norske lag som har klart dette og vi selv blir pisset på av lag fra lilleputt nasjoner som klarer det vi ikke klarer. Husker selv da VIF spilte mot besiktad i Tyrkia og på ullevål, selv som RBK og pool supporter håpet jeg at VIF skulle nå langt, eller da Molde møte real Madrid i cl. Hvor er holdningen til norske supportere og støtten til de lagene som klarer dette??? Vi burde være stolte av lag som representerer Norge utenom Europa, uavhengig om potten er stor eller liten. Hva med klubber som bruker milliard på en spiller hva skal vi da se om de? Dette blir for dumt. Håper Odd og RBK kvalifiserer seg til europa slik at vi kan få norske jubelkvelder på tirs, ons og torsdager. Dette trenger norsk fotball.

Sjefen

28.07.2017 kl.19:11

Ola Dunk-mentaliteten til de fleste som skriver her inne er ekstrem. Alle seriøse supportere av andre lag enn Rosenborg og som innehar mer enn en halv hjernecelle, er selvsagt helt enige med Rønsen. Mistenker de fleste som skriver her for å enten ikke ha noe eget lag, eller ikke skjønne grunnleggende 1+1. Storhetstiden til Rosenborg på 90/00-tallet var en katastrofe for den norske serien og alle som holdt med andre lag enn Rosenborg.

Tror folk at f.eks. Chelsea-fansen sitter og heier på United i Europa ? Eller at Barca-fansen heier på Real i CL ? For enkelte er det på høy tid å vende tilbake til virkelighetens verden.

Bjørn

28.07.2017 kl.19:12

Kanskje det dummeste jeg har lest noen gang! Heia Troillan <3

Eva V

28.07.2017 kl.19:16

For noe surt oppgulp fra A.Rønsen. Det lyser sjalusi og missunnelse på lang lei av deg.

Hold deg til musikken du..

Nicolas

28.07.2017 kl.19:30

Hva er norsk fotball tjent med hvis vi ikke kan unne norske lag suksess. Når Island klarer å kvalifisere seg til EM og muligens VM hva har da skjedd med norsk fotball, når en lilleputt nasjon som de klarer p hevde seg internasjonalt? Hvor er talentutviklingen til Norge? Hvor er entusiasmen for at norsk fotball skal lykkes? Hvor er gleden over et norske lag klarer å nå ut til Europa og muligens bringe flere plasser til e-cup spill for andre norske lag.? Hvorfor skal vi ha en slik janteholdning til fotballen. Du skal ikke tro at du er slik og slik. Blir for dumt.

Terje Hegvik

28.07.2017 kl.20:40

Denne mannen er litt for mye Oslo sentrert og har ikke evnen til å tenke litt fremmover, bortsett fra sine egne intresser da. Det skal alltid være et lokomotiv som trekker toget unsett lagidrett. De beste skal sørge for fremgang og de etter har en jobb å gjøre for den totale utviklingen. Larvik har vært der for damehåndballen i mange år, det har vært positivt det. (selv for en Byåsen patriot)

Foreslår at du stiller deg på Oslo tribunen og bruker energien din der. Her oser det kun missunelse og ingen ting annet

Malle

28.07.2017 kl.20:46

Koko

Sander

28.07.2017 kl.20:47

Helt uenig i dette. Det du skriver stemmer på kort sikt, men hvis man ser langsiktig på det (som man bør gjøre når man snakker om utviklingen til norsk fotball) vil det at Rosenborg deltar i CL, gjerne over en lengre periode, være en bra ting for utviklingen til norsk fotball. Hvorfor det? Først vil Rosenborg som du sier støvsuge landet for de beste spillerne. Det kommer til å bety en god del penger i andre klubber, som gjør at disse kan investere i spillere. Så kommer de spillerne som er blitt hentet av Rosenborg til å få et utstillingsvindu i CL, og en del vil bli plukket opp av utenlandske klubber. Dette igjen gjør at statusen på norske spillere går opp, og etter hvert (la oss si ti år) vil utenlandske klubber ikke bare følge med på Rosenborg, men også på andre norske klubber for å se om det finnes gode spillere der. Dette kommer igjen til å medføre at klubbene får enda mer å rutte med, og om de er smarte og bruker disse pengene godt (det vil si investere i spillerutvikling og talentsatsning) vil den generelle standarden på norsk fotball økes.

Lar dette seg gjøre over natta? Nei!

Over ti år? Muligens, man vil i hvert fall merke en forbedring. På enda lengre sikt vil forbedringen bare øke, dermed er det bare positivt at Rosenborg gjør det bra i Europa. Og bare for å ha det sagt, jeg er Tromsø-supporter, og har sjeldent kost meg så mye som da vi slo RBK på Lerkendal 16. mai. Nasjonalt kan jeg ikke fordra dem, men internasjonalt er vi som nasjon for små til at vi kan ønske at andre lag gjør det dårlig.

Harald M. Stavrand

28.07.2017 kl.20:53

Her har janteloven satt seg dønn inn i knollen på dennne tredagersskjeggemannen her. Faen for noe jævla pisspreik. Kan ikke du åpne en murer til å holde slikt negativt kvalm for deg selv.

Erik

28.07.2017 kl.20:54

Men klubber som får penger av rike onkler framfor å tjene dem ut fra sportslige resultater er vel greit...

Anomyn

28.07.2017 kl.21:29

Det er nesten sånn at du ikkje tror de kommentarene du leser her. Har det rablet for den menige nordmann? Hva bryr det vel en VIF-supporter, Stabæk-fan, et Bataljon-medlem osv at Rosenborg får plutselig har mer penger enn resten til sammen?

Hvorfor er dette en bra ting for oss vanlige supportere av andre lag?

Jeg bare spør HVORFOR?

pjusk

28.07.2017 kl.21:43

For noe reinspikka tøv! Selvfølgelig vil Norsk fotball tjene på at RBK kommer i CL! De andre klubbene får noe mer å strekke seg etter, og norske klubber vil komme opp av den sumpa de er i rankingmessig. At Rønsen tror på eventyr, er noe for seg selv, men for norske klubber og norsk fotball generellt, er deltakelse i CL et gode for ALLE klubbene!

En Mann

28.07.2017 kl.23:00

Ha, ha - Janteloven i fri dressur ! Tipper du stemmer Arbeiderpartiet også Arild :)

Frode

29.07.2017 kl.00:07

Her tar du nok feil Rønsen, du utelater nemlig en vesentlig ting i teorien din.

Celtic sin manager er Brendan Rodgers, hvem kan unne den ufordragelige fyren noe som helst?

Jeg har ingenting til overs for RBK, men akkurat denne kampen håper jeg virkelig de vinner.

Rino

29.07.2017 kl.09:59

Javel!

Chris

29.07.2017 kl.11:48

Oisann... her var det mye misunnelse og mindreverdighetskomplekser. Problemstillingen er allikevel relevant - skal vi ha en lokal liga her i Norge uten ambisjoner om at lag herfra fra tid til annen kan matches internasjonalt med hederlige (kanskje også gode) resultater...? Hvis RBK går til CL og får 200-300 mill inn på bok er jo det 200-300 mill til norsk fotball! Som RBK bruker på talentutvikling (noen i RBK, de fleste vil havne i andre klubber), investeringer for fremtiden i anlegg og fasiliteter (som sikrer god økonomi norsk fotball over tid) og spillerkjøp forhåpentligvis fra norske klubber slik at lag som Haugesund, Glimt, Hødd og Ham-Kam også kan drive talentutvikling i mange år fremover. Verdien av å selge en 19-åring for 5-10 mill til RBK kan for feks KFUM være 3-4 årsbudsjetter og bety at de kan dyrke frem 3-4 tilsvarende talenter de neste årene. Det er selvfølgelige ikke sikkert disse kan selges for tilsvarende sum, men enten vil de komme KFUM til gode eller andre lag i norsk fotball. La oss håpe at RBK kommer til CL, gjør en respektabel innsats (minst 1 seier og et par uavgjort) og bruker en stor andel av pengene på talentutvikling og kjøp av norskutviklede spillere slik at CL-pengene kommer store deler av norsk fotball til nytte!

Bjarne

29.07.2017 kl.19:52

Jepp, det hadde jo vært mye bedre om alle var like dårlige, og at ingen norske lag kom seg til europacupene.

Viktor

29.07.2017 kl.22:47

Rønsen traff spikeren rett på der!!

Jeg kunne gjerne ha heia på rbk i Europa om det ikke var pengepremier. Når forskjellene i klubbenes i Elitebudsjett blir så store forsvinner spenninga i serien.

Om pengene kommer fra egne tilskuere, rike onkler

CL eller annet er uvesentlig.

Tenk så spennende det kunne blitt om alle klubbene

hadde helt likt budsjett?

Og hva så med Landslaget?!

Det er alle seriekampene for vårt lokale lag

som gjelder.

Det er der sjela ligger!

Svein

30.07.2017 kl.12:40

Jeg som prøver å se så mange kamper som mulig på Lerkendal vil bare si at æ syns de e mega kvar gong norske lag klarer å sette spor etter sæ i Europa. Skadefryden derimotkjæm fram når Vålerengen rykker ut i 1. Runde i cupem.

30.07.2017 kl.12:45

Æsj, feit støgg å idiot e e du e. Schtøgge klovn!

Rolf Arnold Olsen

30.07.2017 kl.12:52

Min holdning er at når norske lag spiller i Europa da er jeg nordmann og unner de norske lagene suksess.

Norske lag er økonomisk avhengig av salg av egne spillere. Hvem som kjøper er vel irrelevant, bare pengene kommer på konto!

En god del misunnelse å lese her i tideligere innlegg.

Heia Rosenborg!

Håper

det går bra med Lyn, Rønsen!

Hilsen Woody

arild rønsen

30.07.2017 kl.14:06

Jeg gjorde et forsøk på å sette premiepengene i Champions League inn i et prinsipielt perspektiv. Det viste seg ikke å være så enkelt, og ærlig talt: Man blir vel ikke "heliumhode" av å mene noe annet enn et annet menneske om noe som når alt kommer til alt er så lite vesentlig som fotball?

Til dette med misunnelse: Dette faller på sin egen urimelighet, idet jeg skriver at jeg ville ment nøyaktig det samme om det var Vålerenga som befant seg i RBKs posisjon. Jeg angriper SYSTEMET - det faktum at ett lag fra en liten fotballnasjon som Norge stikker av fra alle andre, fordi de får en kvart milliard inn på konto! Jeg ville forsvart en slik sum, hvis laget det dreier seg om var forplikta til å la pengestrømmen sildre nedover i norsk fotball, for eksempel ved å dele premiepotten med de andre laga i Eliteserien - omtrent etter modell av hva NFF betaler ut fra tabellposisjon ved sesongens slutt. Kanskje med omvendt fortegn - at de svakeste laga fikk mest? Men sånn er jo ikke fotballverdenen innretta. I dag handler alt om å karre til seg og karre til seg enda mer. De største klubbene truer med å lage sin egen turnering, om milliardgevinsten uteblir! Adjø, solidaritet!

Jeg har til gode å se ett eneste godt argument for at 250 millioner på konto til Rosenborg gagner "norsk fotball". Jeg står fast på påstanden om at en kvart milliard til RBK ikke gagner noen andre enn RBK. Tvert imot; det kan være direkte ødeleggende for norsk fotball, av årsaker jeg har redegjort for.

Nå går jeg for å se mitt kjære Vålerenga mot mitt nesten like kjære Manchester United! God kveld!

Robin

02.08.2017 kl.23:45

Kjære Arild,

Her tar du virkelig feil. Greit nok at Rosenborg ville kunne kjøpe de spillerne de hadde ønsket fra Norske klubber, men prisene ville vært deretter. Husker du Morten Knutsen? 11mill? Nå hadde de sikkert betalt 20.. Vil ikke økonomien blitt bedre? Så kan Lillestrøm, Stabæk osv fortsatt med kjøp av nigerianske spillere... Rosenborg er jo fortsatt suverene uten clpengene.. Ville ikker merket noe forskjell.

Skriv en ny kommentar

hits